Filatelija
(grč. philos - onaj koji voli,
ljubitelj + grč. ateleia -
oslobođenost od državnih dažbina, nameta) je nauka o poštanskim markama i
drugim oznakama o naplati usluga za pošiljke. Podrazumijeva sakupljanje,
razmjenu, čuvanje, izlaganje i proučavanje materijala koji se odnosi na njihovu
istoriju i upotrebu, kao i pojedinosti o markama (vrste papira, tehnike štampe,
način perforacije, ljepila, žigovi i dr.). Zbog pružanja korisnih informacija o
istoriji, geografiji, kulturi i dr. kao i zbog razvoja nekih pozitivnih navika
(preciznost, sistematičnost, estetski ukus...) danas se filatelija u nekim
zemljama predaje kao pomoćni nastavni predmet.
Do
pojave prve poštanske marke (1840. god.) naknada za poštanske usluge plaćala se
gotovim novcem, a plaćao je primalac pošiljke. Takav način naplate brzo se
pokazao kao neefikasan, jer se nerijetko događalo da onaj ko šalje pismo, u
sklopu adrese, napiše i kratku poruku primaocu npr. "dobro sam..."
ili "dolazim..." Pročitavši takvu poruku, primalac bi odbio primiti
pismo, čime je pošta ostajala bez svoje nadoknade (poštarine) za isporučenu
pošiljku. Ovu "prevaru" prvi je otkrio Englez ser Roland Hil (sir
Rowland Hill), sasvim slučajno, šetajući siromašnim krajem Londona. Anegdota o
tom događaju je vrlo ilustrativna za to vrijeme:
Šetajući
se periferijom Londona, ser Hil se našao pred jednom djevojkom koja je
prostirala veš. Naišao je poštar i pružio joj koverat. Djevojka je pogledala
pošiljku i odmah je vratila poštonoši, koji je, očigledno naviknut na ovakav
postupak, istu vratio u torbu i bez riječi nastavio dalje. Začuđen ovakvim
postupkom, ser Hil je prišao djevojci i upitao je zašto je vratila pismo, a da
ga nije ni otvorila.
- A zašto bih ga zadržala, kada ionako u njemu ništa ne piše, ser? Moj vjerenik, mornar na brodu Njenog veličanstva, mi tako javlja da je dobro i zdravo, a pošto ni on ni ja nemamo dovoljno novca da platimo poštansku taksu, dogovorili smo se da se na ovaj način javlja, a da nas to ipak ništa ne košta, objasnila je djevojka začuđenom Hilu.
Pouzdano
se ne zna da li je ova anegdota istinita ili ne, ali se zna da je u to vrijeme
ser Hil bio na čelu britanske kraljevske pošte i da se za njegovo ime vezuje
ideja o uvođenju poštanske marke kao dokaza o plaćenoj tj. naplaćenoj
poštarini. Tako je, 6. maja 1840. godine izdata prva marka - "crni peni",
sa likom kraljice Viktorije i vodenim žigom u obliku male kraljevske krune.
Time je otvoreno novo poglavlje u organizaciji poštanske službe u Velikoj
Britaniji, a nedugo zatim i u mnogim poštanskim organizacijama Evrope toga
doba.
U
prvo vrijeme, marke koje su poštanske službe dobijale u tabacima, morale su se
rezati makazama - po potrebi, što je bilo nespretno i sporo. Kod maraka iz tog
perioda, koje se i danas mogu naći, postoje velike razlike - neke imaju lijepe
i široke rubove (margine), a neke su prilično sužene ili čak zasječene preko
štampe. Čak je ostalo zapisano i to da su, u nekim poštanskim uredima, radnici
marke rezali "na pola". Pretpostavlja se da je razlog za to bio taj,
što je vrijednost poštarine prelazila nominalu označenu na markama, pa su na
taj način "kompenzirali" nedostatak dodatnih vrijednosti. Ovi
problemi su "riješeni" 1847. godine, kada je Englez Arčer (Archer)
izumio mašinu za perforaciju (rupičanje) maraka.
Prvi
sakupljači poštanskih maraka javljaju se oko 1850. godine, a uporedo sa njima i
prvi trgovci, ali i falsifikatori - varalice. Katalozi, albumi, kao i
specijalizovani časopisi, počinju se izdavati već od 1861. godine. Termin
filatelista (čovjek koji se bavi filatelijom), prvi put je upotrijebljen 1864.
godine od strane Francuza G. M. Herpina. Istovremeno, period poštanske istorije
prije pojave maraka dobio je naziv "predfilatelističko razdoblje".
Početak filatelističkog perioda se ne može precizno odrediti, jer je on
različit za svaku državu, a zavisi od datuma uvođenja poštanske marke u toj
zemlji.
U
početku, sakupljači su težili da u svojim zbirkama imaju što veći broj
različitih maraka svih izdanja koja su izlazila u svijetu, bilo žigosanih bilo
nežigosanih. Kako je broj država koje izdaju svoje marke počeo rasti, tako se i
ovo tzv. generalno sakupljanje, počelo ograničavati na marke koje se izdaju na
jednom kontinentu, u susjednim ili samo u jednoj državi. Takođe je napravljena
podjela na žigosane i nežigosane marke. A, nedugo zatim, počelo je i tzv.
specijalizovanje, tj. sakupljanje koje se odnosi na razlike u papiru, u
nijansama boja, zupčanju, greške u štampi i sl.
Veoma
rasprostranjen način sakupljanja su tzv. tematske zbirke prema motivima koji su
prikazani na markama (cvijeće, životinje, sport, folklor, umjetnost...) ili
prema svrsi u koju su marke izdate (avionske marke, marke u korist Crvenog
krsta, posebne koverte za nova izdanja maraka tzv. FDC - First-Day Covers itd.)
Filatelističku
vrijednost marke određuje stepen rijetkosti, potražnja i kvalitet. Marka ne
smije biti oštećena; zupci bi trebali biti pravilni, a slika centrirana tj.
podjednakih rubova (margina). Ako nije žigosana (poništena), marka bi trebala
da ima očuvano ljepilo (gumu) na poleđini. Ovo, međutim, ne mora važiti za
stare i rijetke marke, jer su se one zbog nedostatka adekvatnih albuma za
čuvanje, lijepile pomoću tzv. falca - samoljepljive trake na kartonske listove,
koverte i sl. Često je slučaj da, zbog malog tiraža, ili nedovoljnog broja
sačuvanih primjeraka, neke marke ili serije dostižu veoma visoku cijenu na
tržištu, bez obzira na to što njihov kvalitet ne zadovoljava čak ni osnovne
filatelističke standarde.
Žigosane
marke se mogu čuvati kao cjeline - zajedno sa kovertom ili dopisnicom, a mogu
se odvojiti (potapanjem u posudu sa vodom i kasnije sušenjem) nakon čega,
naravno, ostaju bez ljepila. Vrijednost cjelina uglavnom je višestruko veća od
vrijednosti "odlijepljenih" maraka. I u jednom i u drugom slučaju
važno je da žig bude pravilan tj. jasan i da nikako ne smije pokvariti estetsku
vrijednost marke.
U
današnje vrijeme, bez obzira na moderne tehnologije, pošte širom svijeta i
dalje emituju kako redovna tako i prigodna izdanja maraka i koverata, koja su
uglavnom namijenjena promociji države, ličnosti ili događaja. Time se stvaraju
nove prilike za sakupljače, što je razlog da je svakim danom sve veći broj
ljudi koji se bavi ovim interesantnim hobijem. Može se reći da je i savremena
komunikacija doprinijela toj činjenici. Gotovo svakodnevno se održavaju
Internet aukcije na kojima se stiču nova znanja, a to je i prilika da se
"vide" neke veoma rijetke marke i cjeline, za koje se čak nije znalo
da postoje. Dobro je i to što su one, barem "na tren", dostupne
svima...
izvor: wikipedia.org

No comments:
Post a Comment